유리

유리
Glass.png
White Stained Glass.pngOrange Stained Glass.pngMagenta Stained Glass.pngLight Blue Stained Glass.pngYellow Stained Glass.pngLime Stained Glass.pngPink Stained Glass.pngGray Stained Glass.pngLight Gray Stained Glass.pngCyan Stained Glass.pngPurple Stained Glass.pngBlue Stained Glass.pngBrown Stained Glass.pngGreen Stained Glass.pngRed Stained Glass.pngBlack Stained Glass.png

투명

투명

밝기

0

폭발 저항

1.5

도구

모든 도구

재생

가능

쌓기

가능 (64)

가연성

없음

드롭

없음

데이터 값

Glass: DEC: 20 HEX: 14 BIN: 10100
Stained Glass: DEC: 241 HEX: F1 BIN: 11110001

Name Id

데이터 값 참고

Duncan Geere Mojang avatar.png 유리는, 보다시피 일반 도구로는 채취할 수 없다. 머... 잘게 쪼깨진 조각을 보고 싶지 않다면 말이다. 경험 많은 건축가라면 이 이유 때문에 필요한 양보다 훨씬 더 많이 준비를 해 둔다. 약간만 삐끗해도 더 많은 모래를 확보하기 위해 사막으로 먼 여행을 떠나야 할 테니까.
Duncan Geere[1]

유리(Glass)는 완전히 투명한 장식용 블록으로서, 염색하면 색유리(Stained Glass)가 된다.

유리는 섬세한 손길 마법이 부여된 도구를 사용해야만 자기 자신이 드롭된다. 그렇지 않은 경우, 아무 것도 드롭되지 않는다.

블록
유리
경도 0.3
파괴 시간
맨손 0.45

재료 제작 방법
유리 +
일치하는 염료

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

제련[편집 | 원본 편집]

재료 제련 방법
모래 또는
붉은 모래 +
모든 연료

사서 주민은 3단계 거래에서 3-5개의 유리를 1 에메랄드판매 한다.

자홍색 색유리는 엔드 도시의 창문으로서 자연적으로 생성된다.

삼림 대저택에는 유리가 포함된 비밀의 방이 있다.

고체 블록위에 설치하는 대부분의 블록은, 유리나 색유리 위에 설치할 수 없다. 단 횃불레드스톤 횃불은 예외로서, 유리 위에 설치할 수 있다. 단, 유리 옆면에는 설치할 수 없다.‌[자바 및 콘솔 에디션 전용]

다른 유리 블록에 접해 있는 유리 블록은 유리를 통해 볼 때 보이지 않는다. 즉, 여러개의 유리를 겹쳐서 설치했을 경우, 겹쳐진 방향에서는 몇개가 겹쳐 있는지 확인할 수 없다.

이름 재료 제작 방법 설명
신호기 유리 +
네더의 별 +
흑요석

햇빛 감지기 유리 +
네더 석영 +
모든 나무 반 블록

엔드 수정 유리 +
엔더의 눈 +
가스트 눈물

유리병 유리
유리판 유리
강화 유리 Aluminum Oxide +
유리 +
Boron Trioxide
[베드락 및 교육용 에디션 전용]
강화 색유리 Aluminum Oxide +
일치하는 색유리 +
Boron Trioxide
[베드락 및 교육용 에디션 전용]
일치하는 색유리 판 일치하는 색유리

클래식
May 21, 2009Notch shows interest in adding glass as a purely aesthetic block.
0.0.19a 32px Glass added to the game.
0.0.19a_06 Glass.png The texture of glass has now been changed.
알파
v1.0.5 Snow will now no longer pass through glass.
August 19, 2010Notch considers hiring an artist to "make a nicer glass texture".
베타
1.5_01 Rain will now no longer fall through translucent blocks, including glass.
1.6 ?Water placed above glass will now create an infinite water source.
1.8 ?Glass is now used to craft glass panes.
java
1.0.0 Beta 1.9 Prerelease 2 Glass is now used to craft glass bottles.
Beta 1.9 Prerelease 3 Glass pillars have been added on top of strongholds.
Beta 1.9 Prerelease 4 Glass pillars have been now removed from the top of strongholds.
1.2.1 ?Redstone torches and normal torches can now be placed on top of glass, but not on the sides.
1.2.4 Glass can now be picked up with silk touch.
1.3.1 12w21a Librarian villagers will now sell 4–5 glass for 1 emerald.
1.4.2 12w36a Glass is now used to craft beacons.
12w38a New block breaking sound for glass has been added.
1.5 13w01a Glass is now used to craft daylight sensors.
1.7.2 13w41a

Added stained glass, replacing the ID of locked chest (95).
Changed alphanumeric ID for block 95 from chest_locked_aprilfools_super_old_legacy_we_should_not_even_have_this to stained_glass.
13w42a

Textures smoothed, transparency increased, back side is now no longer showing.
1.8 14w02a Librarian villagers will now sell 3–5 glass for 1 emerald.
14w18a Torches can now be placed on stained glass.
August 5, 2014Dinnerbone tweeted a picture showing Stained glass changing the color of a beacon beam.
14w32a Beacon beams will now change color when shining through stained glass.
1.9 15w31a Magenta stained glass will now naturally generate as windows in end cities.
15w44b Glass is now used to craft end crystals.
1.11 16w39a Glass will now generate in woodland mansions.
1.13 17w47a The different block states for the stained_glass ID have been split up into their own IDs.
Prior to The Flattening, this block's numeral ID was 20 and 95.
java upcoming
1.14 18w43a Stained glass is now no longer used to craft stained glass panes.
포켓에디션 알파
0.1.0
Added glass.
0.3.2 Glass is now used to craft glass panes.
?Survival players will now no longer have an infinite amount of glass in the inventory.
0.9.0 build 1 Smooth lighting from glass has now been removed.
0.10.0 build 1 Glass texture will now render only on the side of the block facing the player.
0.11.0 build 1 Water placed above glass will now create an infinite water source normally.
0.12.1 build 1 Glass is now used to craft glass bottles.
0.13.0 build 1 Glass is now used to craft daylight sensors.
0.16.0 build 1 Glass is now used to craft beacons.
포켓 에디션
1.0 build 1 Glass is now used to craft end crystals.

Stained glass and stained glass panes have been added, but use the regular glass texture due to issues with the rendering engine.
Magenta stained glass will now generate in end cities.
1.0.4 build 1 Librarian villagers will now sell 3-5 glass for 1 emerald.
1.1 build 1 Glass will now generate in woodland mansions.
베드락 에디션
?Things like torches, buttons, levers and other blocks can now be placed on the side of glass.
1.2 build 1

Stained glass will now have its own texture.
Stained glass is now available without the use of inventory editors and can now be crafted.
Stained glass will now no longer render through itself.
1.4 beta 1.2.13.8 Glass and stained glass can now used to craft hardened glass and hardened stained glass, only with Education Edition features turned on.
콘솔 에디션
TU1CU11.0Patch 1
Added glass.
TU25CU141.17

Added stained glass.
New3ds
0.1.0
Added glass.
1.5.25

Added stained glass.

“유리”에 관련된 문제점은 이슈 트래커에서 관리된다. 그곳에서 문제점을 보고하면 된다.

  • 색유리가 추가되기전, 만우절 버전 2.0에서 물들인 유리(Tinted Glass)라는 블록이 있었으며, 동일한 용도 였다. 처음에는 이 때의 텍스처를 사용했다가 나중에 대체되었다.

함께 보기[편집 | 원본 편집]

  1. "Block of the Week: Glass" – Minecraft.net, December 05, 2017