양털

양털
White Wool.pngOrange Wool.pngMagenta Wool.pngLight Blue Wool.pngYellow Wool.pngLime Wool.pngPink Wool.pngGray Wool.pngLight Gray Wool.pngCyan Wool.pngPurple Wool.pngBlue Wool.pngBrown Wool.pngGreen Wool.pngRed Wool.pngBlack Wool.png

투명

불투명

밝기

0

폭발 저항

4

경도

0.8

도구

재생

가능

쌓기

가능 (64), 같은 색깔 끼리만

가연성

가능

드롭

자기 자신

데이터 값

Name Id

데이터 값 참고

Duncan Geere Mojang avatar.png 양털은 아주 오-----래전, "클래식" 개발 단계인 2009년 6월에 추가되었다. 원래는 옷감(Cloth)라고 했으며, 16가지 색깔도 현재와는 상당히 달랐다. 옷감이라고 불렸다는 것을 알면, 그림을 제작하는데 왜 양털이 사용되는지 이해가 될 것이다. 실세계에서는 양털 위에 그림을 그리는 사람은 없을 것 같다. 가죽 갑옷은 원래 옷감을 가지고 만들었고, 그래서 옷감 갑옷이라고 했었다.
Duncan Geere[1]

양털에서 나온 블록으로서, 16가지 염료를 사용하여 염색할 수 있다. 하얀색, 주황색, 자홍색, 하늘색, 노란색, 연두색, 핑크색, 회색, 회백색, 청록색, 보라색, 파란색, 갈색, 초록색, 빨간색 및 검은색 이 있다.

양털은 어떤 도구로도 깨뜨릴 수 있지만, 가위가 가장 빠르다.

블록
양털
경도 0.8
파괴 시간
맨손 1.25
가위 0.25

[편집 | 원본 편집]

성체 양에게 가위를 사용하면 3개의 양털을 수확할 수 있다. 털이 있는 상태에서 죽이면 1개를 드롭한다. 드롭되는 양털의 색은 양의 색깔과 동일하다. 드롭되는 갯수는 행운 또는 약탈 마법과 무관하다.

하얀색, 회백색, 회색, 검은색, 갈색 및 핑크색 양털은 양에게 자연적으로 생성된다. 나머지 색깔들은 양을 염색해야만 얻을 수 있다.

자연적으로 생성된 검은색 양털. 횃불이 부착되어 가로등 역할을 한다.

검은색 양털은 마을에서 가로등 비슷한 구조물의 일부로서 자연적으로 생성된다. 세개의 울타리 기둥 위에 양털이 설치되어 있으며, 주변에 횃불이 설치된다. ‌[JECE 전용]

자홍색, 핑크색 및 보라색을 제외한 모든 색의 양털이 삼림 대저택내의 구조물의 일부로 자연적으로 생성된다.

하얀색 및 노란색 양털이 평원 마을의 양치기 집, 화살 제조인의 집, 회합 장소에서 생성된다.‌[자바 및 베드락 에디션 전용]

하얀색 양털이 약탈자 전초기지에서 양털 텐트로서 생성된다.

하얀색, 갈색, 회색, 회백색 및 검은색 양털이 마을 양치기 상자에서 발견될 수 있다.

양치기 주민은 2단계 거래에서 각각 여러가지 색의 양털 하나를 1-2 에메랄드에 판매한다. ‌[콘솔 에디션 전용]

수습생 수준의 양치기 주민은 132 (3.125%)의 확률로 15개의 염색된 양털을 1 에메랄드에 판매한다.‌[베드락 에디션 전용]

이름 재료 제작 방법 설명
하얀색 양털

일치하는 염색된 양털 하얀색 양털 +
일치하는 염료

[자바 및 콘솔 에디션 전용]
일치하는 양털 모든 양털 +
일치하는 염료

[베드락 에디션 전용]
하얀색 양털 모든 염색된 양털 +
표백제

[베드락 및 에듀케이션 에디션 전용]

양털 블록은 약하며 매우 불이 붙기 쉽고, 폭발 저항성이 매우 낮다. 주 용도는 장식용이다.

양치기 주민은 1단계 거래에서 16-22개의 하얀색 양털을 1 에메랄드에 구입한다.‌[콘솔 에디션 전용]

양치기 주민은 1단계 거래에서 25%의 확률로 18개의 하얀색 양털을, 25%의 확률로 18개의 회색 양털을, 25%의 확률로 18개의 검은색 양털을, 25%의 확률로 18개의 갈색 양털을 1 에멜랄드에 구입한다.‌[베드락 에디션 전용]

소리 블록[편집 | 원본 편집]

소리 블록 아래에 양털 블록을 설치하면 기타 소리가 나온다.‌[자바 및 콘솔 에디션 전용]

그림 제작시에는 어떤 색의 양털이나 나무를 사용해도 무방하며, 최종 제품의 모양에는 영향이 없다.

이름 재료 제작 방법 설명
일치하는 현수막 일치하는 양털 +
막대기

일치하는 침대 일치하는 양털 +
모든 나무 판자

양털 색은 일치해야 한다. 나무 판자는 관계 없다.
일치하는 양탄자 일치하는 양털
그림 막대기 +
모든 양털

연료[편집 | 원본 편집]

양털은 화로에서 연료로 사용될 수 있다. 양털 블록 하나당 0.5 아이템을 제련한다. ‌[자바 및 콘솔 에디션 전용]

자바 에디션 클래식
May 21, 2009Notch shows interest in adding multiple colors of cloth.
0.0.20a Classic wool color spectrum. Cloth was added in 16 different color shades. It had white, light gray, gray, 12 colors from the hue cycle, with an additional purple.
0.27 SURVIVAL TEST Added sheep, which will drop white cloth.
자바 에디션 Indev
0.31 January 25, 2010, 2 Cloth can now be found in the starting chests.
January 30, 2010 Cloth can now be crafted using four string.
February 12, 2010, 1 Sheep will now drop white, gray and light gray cloth.
February 18, 2010 Cloth can now be used to craft armor.
February 23, 2010 Cloth is now used to craft paintings.
Sheep will only drop gray cloth.
자바 에디션 Infdev
June 27, 2010 Removed all cloth colors except white.
Sheep will now drop white cloth instead of gray.
자바 에디션 알파
v1.0.8 Changed the recipe of cloth/leather armor from cloth to leather.
자바 에디션 베타
1.2 Beta wool color spectrum. Changed the color shades to 16 colors: White, Light Gray (Silver), Gray, Black, Brown, Red, Orange, Yellow, Lime, Green, Cyan, Light Blue, Blue, Purple, Magenta, Pink.
Renamed cloth to wool.
Added 15 dyes; white sheep can now be dyed by using on them while holding any dye.
Light gray, gray, and black sheep will now rarely spawn, dropping the corresponding colored wool.
1.3 Wool is now used to craft beds.
1.4 Brown and pink sheep will now rarely spawn, dropping the corresponding colored wool.
1.6.6 Changed the crafting recipe of wool, reducing the amount of string required from 9 to 4 pieces.
1.7 Added shears to shear sheep without hurting them, dropping 2-4 wool.
Sheep will no longer drop wool when hit, albeit they drop one wool when being killed when they are unsheared.
1.8 ?Villages will now generate with lamp posts containing black wool.
자바 에디션
1.1 ?Sheep will now graze grass blocks and eat grass to regain their wool, keeping the color they had before shearing.
As a counterbalance, shearing sheep will now yield 1-3 wool instead of 2-4.
1.2.4 1.2.4 wool color spectrum. Tweaked the saturation of wool, making wool blocks slightly darker than before. Comparison
1.3.1 12w21a 54 orange wool and 1 blue wool will now naturally generate as part of desert temples.
Wool of any color can now be sold to farmer villagers, at 14–21 wool for 1 emerald.
1.6.1 13w16a Wool is now used to craft carpets.
1.8 14w02a Trading changed: shepherd villagers now buy 16–22 white wool for 1 emerald. They also sell 1 wool for 1–2 emeralds, 1 offer for each color. Farmer villagers no longer trade wool.
14w03a Desert temples will now generate with stained clay instead of wool.
14w30a Wool is now used to craft banners.
1.11 16w33a Wool can now be used to fuel furnaces.
16w39a Various wool colors will now generate within structures inside woodland mansions.
16w44a White wool is now called "White Wool" rather than just "Wool".
1.12 January 23, 2017Jeb tweets a preview of changes to the wool color palette, adding that "the texture itself may need work."
January 27, 2017Jeb tweets another screenshot of further changes to the wool colors, alongside the new concrete blocks. "The noise needs some tweaking," he adds.
17w06a 1.12 wool color spectrum. The color spectrum has been changed for a second time, resulting in new textures for all wool and wool-related items.
17w17a Wool can now be used to play the guitar, if they are under note blocks.
1.13 17w47a The different block states for the wool ID have been split up into their own IDs.
차기 자바 에디션
1.14 18w43a Wool is no longer used to craft carpets.
포켓 에디션 알파
0.1.0 Added wool (all 16 colors, not all are obtainable).
0.2.0 Added the ability to shear sheep.
0.4.0 Added a crafting recipe for wool.
Wool is now used to craft beds.
0.5.0 Wool is now used to craft paintings.
0.8.0 build 2 Red wool can now be used to craft red carpet.
0.9.0 build 1 Black wool now naturally spawns in villages.
The remaining carpet colors can now be crafted using wool.
0.9.3 Wool now has smooth lighting.
포켓 에디션
1.0.4 alpha 1.0.4.0 shepherd villagers now buy 16–22 white wool for 1 emerald. They also sell 1 wool for 1–2 emeralds, 1 offer for each color.
1.1 January 27, 2017Jeb tweets a picture of new wool textures beside the concrete blocks mentioning that they are a work in progress for Pocket Edition 1.1.
alpha 1.1.0.0 1.12 wool color spectrum. The color spectrum has been changed, resulting in new textures for all wool and wool-related items.
Added beds in 16 colors. As a result, the wool has to match in order for the bed to be crafted.
Various wool colors will now generate within structures inside woodland mansions.
베드락 에디션
1.2 beta 1.2.0.2 Wool can now used to craft banners.
beta 1.2.0.7 Any color of wool can now be dyed.
1.4 beta 1.2.20.1 Bleach can now be used to make colored wool turn into white wool.
1.9 beta 1.9.0.0 Regular "Wool" has now been renamed to "White Wool".
콘솔 에디션
TU1CU11.0Patch 1Patch s1Added wool (all 16 colors).
TU9Sheep can now regrow their wool by eating grass or tall grass.
TU53CU431.49Patch 23Patch s31.12 wool color spectrum. The color spectrum has been changed, resulting in new textures for all wool and wool-related items.
0.1.0 Added Wool.

“양털”에 관련된 문제점은 이슈 트래커에서 관리된다. 그곳에서 문제점을 보고하면 된다.