생명력

8 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg)

크기

성체:
높이: 1.3 블록
폭: 0.9 블록
새끼:
높이: 0.65 블록
폭: 0.45 블록

스폰

위로 2개의 공간이 있는 불투명 블록

처음 나온 때

역사 참고

일반적인 드롭

드롭 참고

경험치

성체를 죽일 때: 1–3
번식시킬 때: 1–7

소리
내부 ID

JE: 91
BE: 13

Entity ID

sheep

(Sheep)은 양털양고기를 공급하는 수동적인 몹이다.

스폰[편집 | 원본 편집]

대부분의 양은 하얀색이다. (확률 81.836%) 회백색, 회색 및 검은 색은 각각 5%의 확률로 스폰된다. 생성 알을 사용할 때도 비슷하다. 갈색은 3%의 흔하지 않은 확률로 스폰되며, 핑크색 양은 매우 드문 0.164%의 확률로 자연적으로 스폰된다.

5%는 새끼 양으로 스폰된다.‌[베드락 에디션 전용]

자연적 스폰[편집 | 원본 편집]

양은 밝기가 9 이상이고, 위로 2 블록의 공간이 있는 잔디 블록위에서 스폰된다. 다른 농장 동물과 마찬가지로, 눈 덮인 툰드라에서는 스폰되지 않지만, 눈 덮인 타이가에서는 스폰된다. 양은 세계가 생성될 때 4마리의 무리로 스폰된다.

베드락 에디션의 경우 밝기가 7 이상인 곳에서 2-3마리의 무리로 스폰된다.

양은 마을 양치기 집과 동물 우리에서 생성될 수 있다.‌[차기 버전용: JE 1.14 & BE 1.11]

드롭[편집 | 원본 편집]

양은 다음과 같은 아이템을 드롭한다.

행동[편집 | 원본 편집]

양은 대부분의 수동적인 몹과 유사하게 행동한다. 목적엇ㅂ이 돌아다니며, 절벽과 물과 용암을 피한다. 가끔씩 음매하며 우는 모습을 볼 수 있다. 양은 1 블록 높이의 장애물을 뛰어 넘으려고 하는데, 특히 울타리, 담장이나 유사한 블록 근처에서 이상하고 우스꽝스러운 모습을 보인다. 양은 8 블록 이내에서 을 들고 있는 플레이어를 쫒아다니지만, 그 범위를 벗어나면 쫒지 않는다.

양의 털을 깍을 때는 가위를 들고 양에게 사용하면 된다.

염색[편집 | 원본 편집]

염료를 든 상태로 양에게 사용하면 양의 털이 염색된다. 털을 깍은 양은 털이 다시 자랄 때까지 염색시킬 수 없다. 염색한 양도 털을 깍으면 살에 남아 있는 털은 항상 하얀색이다. (베드락 에디션의 경우에는 남아 있는 털도 염색 된다.)

염색이 된 양은 깍은 후에도 동일한 색의 양털이 계속 나오며, 새끼 양에게도 영향을 미친다.

잔디 먹기[편집 | 원본 편집]

양은 잔디 블록잔디를 먹는다. 잔디 블록은 흙 블록이 되고, 잔디는 파괴된다. 양은 낮 동안에만 이러한 활동을 하며, 이렇게 먹으면 양털이 자란다. 즉, 잔디가 없는 경우에는 양털이 다시 자라지 않는다. 잔디 블록 위에 키 큰 잔디가 있을 경우, 잔디 블록은 먹지 못하고, 키 큰 잔디를 먹은 후, 다음에 잔디 블록을 먹을 수 있다. 성체 양이 잔디를 먹을 가능성이 있을 경우, 잔디를 먹을 확률은 게임 틱당 1/1000 회이다. (새끼 양은 1/50)

베드락 에디션의 경우, 아기 좀비가 플레이어, 주민 또는 골렘을 공격할 때 조키가 되고자 할 경우, 양을 탈 수도 있다.

jeb_ 양[편집 | 원본 편집]

jeb_이라고 이름을 부여한 양.

양에게 jeb_라는 이름을 붙이면, 프리즈마린처럼 모든 색이 천천히 돌아가며 무지개처럼 나타난다. 이는 시각적 효과일 뿐으로, 양털을 깍으면, 원래 색깔의 양털을 드롭한다.

번식[편집 | 원본 편집]

양을 번식할 때, 가능할 경우 새끼양은 부모의 색이 섞인 색이 된다.
이 부분의 본문은 번식입니다.

양은 밀을 사용하여 번식 시킬 수 있다. 번식을 시킨 후, 부모 양은 5분간 다시 번식 모드에 들어갈 수 없다. 부모 양의 양털 색이 서로 "호환 가능"할 경우(두가지 색을 섞어서 만들어지는 색이 16가지중 하나일 경우) 새끼 양의 색은 그 색으로 만들어진다. 예를 들어, 파란색 양과 하얀색 양을 교배할 경우, 하늘색 양이 나온다. 호환되지 않는 경우에는 부모 색중 한가지 색깔을 무작위로 선택한다. 부모 양이 양털을 깍은 상태인지는 색깔에 영향을 미치지 않는다.

새끼 양이 성체가 되는데에는 20분이 소요된다. 새끼 양에게 밀을 먹이면, 남은 성장 시간 중 10%가 줄어든다.

베드락 에디션의 경우, 새끼양의 색은 항상 부모 색중 한가지가 된다.‌[베드락 에디션 전용]

클래식
October 25, 2009First showcase of sheep on The Word of Notch. Red wool as a drop can be seen.
October 25, 2009Video uploaded to YouTube of a sheep test.
0.28 Sheep added, they drop mushrooms when killed. They also eat grass blocks, turning them into dirt. After eating a random amount of blocks, they will regrow their wool.
Indev
0.31 December 23, 2009, 1 Sheep no longer spawn naturally.
February 3, 2010 Sheep now spawn again.
Sheep will spawn with no wool.
Drop gray wool upon being hit.
Sheep no longer drop mushrooms and don't eat grass.
February 4, 2010, 2 Sheep now spawn with wool again.
February 19, 2010 Now drop nothing.[검증 필요]
Infdev
June 27, 2010 Sheep drop white instead of gray wool.
알파
v1.2.2 In survival multiplayer, hitting sheep will drop unobtainable wool. However, casting a fishing rod will drop obtainable wool, while the sheep still appears to have wool.
베타
1.2 Gray, light gray, and black sheep were added.
Colored sheep drop their corresponding wool color.
1.4 Sheep can rarely spawn in the color pink or brown.
1.7 Sheep drop 2-4 wool when sheared.
Sheep no longer drop wool when hit.
Sheep drop one wool block when killed while not sheared.
1.8 ?Sheep will flee when attacked.
java
1.0.0 Beta 1.9 Prerelease 3 Baby sheep were added.
Sheep can now breed.
Sheep have 4 hearts of health (formerly 5 hearts).
1.1 11w49a Sheep eat grass blocks and tall grass in order to re-grow their wool again. As a counterbalance, shearing sheep yields 1-3 wool blocks instead of 2-4.[1]
Spawn eggs became available for sheep in Creative mode.
11w50a Baby sheep eat more than adult sheep.
1.2.1 12w07b The sheep eating animation in multiplayer was fixed.
Sheep have a new AI.
1.4.2 12w32a Sheep from spawn eggs can now spawn naturally-colored sheep (white, gray, brown, pink, etc.)
12w38a Added new step sounds.
1.4.4 1.4.3-pre Lambs will have a mix of the parents' colors, if the parents' colors are 'compatible' (able to be crafted together as dyes).
1.7.4 13w48b Sheep named as 'jeb_' will cycle through all possible sheep colors in a fading rainbow effect. They will still drop the color wool they were dyed last.
1.8 14w02a Baby sheep growth can be accelerated using wheat.
14w05b Sheep's wool is no longer visible when they have the Invisibility effect.
June 30, 2014Ryan Holtz announces that he's adding mutton as a new drop from sheep.
14w27a Sheep drop raw mutton and—if killed with fire—they will drop cooked mutton.
1.11 16w32a Changed entity ID from Sheep to sheep.
1.12 17w06a Sheep now look different when dyed to comply with the wool color changes.
포켓에디션 알파
0.2.0 Added sheep.
0.6.0 Added the overlay part of the sheep with wool on its head and body.
Sheep now display their colors and can be dyed.
Added baby animals, this includes sheep.
0.7.0 Sheep spawn eggs are in creative mode.
0.8.0 build 2 If a sheep is dyed a color other than white, the previously white patches on its face, along with the spots on its body when sheared, will also change color (currently exclusive feature).
Improved sheep AI.
0.9.0 build 3 Sheep now graze on tallgrass.
0.11.0 build 1 Sheep coloration is now applied through shaders, rather than different textures.
0.12.0 Sheep are no longer bred using a Feed button as of the release of the Windows 10 Edition.
0.14.0 build 1 Baby zombie jockeys will now check for nearby sheep to mount prior to attacking the player, villager or golem.
Sheep no longer spawn in snowy tundra biome and variants.
0.15.0 build 1 Sheep drop raw mutton and if killed with fire they will drop cooked mutton.

Sheep named as 'jeb_' will cycle through all possible sheep colors in a fading rainbow effect. They will still drop the color wool they were dyed last.

Baby husk can mount sheep.
포켓 에디션
1.0.0 ?Sheep are now dyed using a Dye button.
1.1.0 alpha 1.1.0.0 Sheep now look different when dyed to comply with the wool color changes.
베드락 에디션(출시 예정)
1.10.0 beta 1.10.0.3 Sheep now spawn in desert village shepherd houses.
1.11.0 beta 1.11.0.1 Sheep can now spawn in plains, savanna, taiga, snowy taiga, and snowy tundra village shepherd house.
콘솔 에디션
TU1CU11.0Patch 1Added sheep.
TU5Sheep will run away when attacked.
TU7Added baby sheep.
Sheep can be bred with wheat.
TU9Sheep eat grass blocks and tall grass in order to re-grow their wool. As a counterbalance, shearing sheep yields 1-3 wool blocks instead of 2-4.
TU141.04Baby sheep can now be spawned by using Left trigger on an adult form of that mob using a spawn egg.
TU31CU191.22Patch 3Sheep drop raw mutton and—if killed with fire—they will drop cooked mutton.
Baby sheep growth can be accelerated using wheat.

예전의 색[편집 | 원본 편집]

자바 에디션

베드락 에디션

“양”에 관련된 문제점은 이슈 트래커에서 관리된다. 그곳에서 문제점을 보고하면 된다.

  • /setblock 명령을 사용해 양 생성기를 설치하면, 생성기 내부에 자연적으로 생성되는 6가지 색의 양 모델이 회전한다. 생성되는 양의 색은 이 때 표시된 색과는 관련 없이 6가지 모두가 가능하다. 생성기에서 항상 원하는 색이 나오도록 하려면, 생성기에 추가로 Color 태그를 확용하여 NBT 태그를 부여하면 된다.
  • 양은 부분적인 블록을 통과해서도 잔디를 먹을 수 있으며, 움직이는 광산 수레 속에서도 잔디를 먹는다.
  • 이미 죽은 양도 연기로 사라지기 전에는 양털을 깍을 수 있다. 그러면 1개의 양털과 양고기 외에도 추가로 1-3개의 양털을 더 얻을 수 있다.
  • 소환사가 전투에 관계하지 않은 상태에서 /gamerule mobgriefing true로 설정하면, 16 블록 이내에 있는 파란색 양을 빨간색으로 바꾼다. 이때 주황색 입자(
    )가 나오는 주문을 외우며 "울룰루" 소리를 낸다.

베드락 에디션[편집 | 원본 편집]

아트 워크[편집 | 원본 편집]