Hello there! We are conducting a survey to better understand the user experience in making a first edit. If you have ever made an edit on Gamepedia, please fill out the survey. Thank you!

나무 판자

(목재에서 넘어옴)
나무 판자
Oak Planks.pngSpruce Planks.pngBirch Planks.pngJungle Planks.pngAcacia Planks.pngDark Oak Planks.png

투명

불투명

밝기

0

폭발 저항

15

경도

2

도구

재생

가능

쌓기

가능 (64)

가연성

가능

드롭

자기 자신

데이터 값

Name Id

데이터 값 참고

나무 판자(Planks)[n 1] 는 많은 제작에서 사용되는 흔한 블록이다.

나무 판자는 손으로도 깨뜨릴 수 있지만, 도끼를 사용하는 것이 가장 빠르다.

블록
나무 판자
경도 2
도구
파괴 시간[참고 1]
맨손 3
나무 1.5
0.75
0.5
다이아몬드 0.4
황금 0.25

맨 아래에 있는 묘목이 자라면 맨위에 있는 원목이 되며, 가공하면 가운데의 나무 판자가 된다.
재료 제작 방법
일치하는 원목 또는
일치하는 통나무[베드락 및 자바 에디션 전용] 또는
일치하는 껍질 벗긴 원목 또는
일치하는 껍질 벗긴 나무[베드락 및 자바 에디션 전용]

참나무

참나무 판자는 70.5%의 확률로 보너스 상자 상자에서 1~12개의 묶음으로 생성된다.

베드락 에디션의 경우, 이들은 모두 보너스 상자 상자에서 1~12개의 묶음으로 생성된다.

참나무 나무 판자는 다음 장소에서도 생성된다.

  • 폐광에서는 대들보로 사용되는데, 참나무 울타리가 기둥으로 사용된다. 또한 바닥에도 사용된다.
  • 평원 마을에서는 여러가지 건물의 벽, 지붕, 바닥 및 물 위로 지나가는 길 등에서 다양하게 사용된다.
  • 요새에서는 도서관 및 저장실의 바닥 및 기둥으로 사용된다.
  • 삼림 대저택
  • 난파선
자작나무

자작나무 판자는 다음 장소에서 생성된다.

가문비 나무

가문비 나무 판자는 다음과 같은 장소에서 생성된다.

정글 나무

정글 나무 판자는 다음과 같은 장소에서 생성된다.

아카시아

아카시아 나무 판자는 다음과 같은 장소에서 생성된다.

짙은 참나무

짙은 참나무 판자는 다음과 같은 장소에서 생성된다.

참나무 판자로 만든 오두막.
여러가지 색의 나무 판자. 순서대로 자작나무, 참나무, 가문비 나무, 짙은 참나무, 정글 나무, 아카시아

나무 판자는 건축 재료, 제작용 재료 및 연료로서 사용된다.

나무 판자는 다양한 제작에 사용된다. , 울타리, 울타리 문, 반 블록, 계단, 보트, 다락문, 압력판, 버튼은 반드시 동일한 종류의 판자로만 만들어야 하며, 해당 종에 맞는 블록이 만들어진다. 다른 제품의 경우, 여러가지 종류의 판자를 자유롭게 섞어서 사용해도 되며, 생산된 제품에 아무런 영향을 미치지 않는다.

이름 재료 제작 방법 설명
모든 나무 판자 +
모든 나무 반 블록

[자바 에디션 전용]
책장 모든 나무 판자 +

그릇 모든 나무 판자
지도 제작대 종이 +
모든 나무 판자

상자 모든 나무 판자

퇴비통 모든 나무 울타리 +
모든 나무 판자

[자바 에디션 전용]
제작대 모든 나무 판자

화살 작업대 부싯돌 +
모든 나무 판자

숫돌 막대기 +
돌 반 블록 +
모든 나무 판자

주크박스 모든 나무 판자 +
다이아몬드

베틀  +
모든 나무 판자

일치하는 침대 일치하는 양털 +
모든 나무 판자

양털은 서로 일치되어야 한다. 나무 판자는 일치하지 않아도 된다.
일치하는 보트 일치하는 나무 판자

[자바 에디션 전용]
일치하는 보트 일치하는 나무 판자 +
나무 삽

[베드락 및 콘솔 에디션 전용]
삽은 노를 표현한다.
일치하는 보트 일치하는 나무 판자 +
나무 삽

[베드락 및 콘솔 에디션 전용]
삽은 노를 나타낸다.
일치하는 울타리 문 막대기 +
일치하는 나무 판자

일치하는 나무문 일치하는 나무 판자
일치하는 나무 울타리 일치하는 나무 판자 +
막대기
일치하는 나무 반 블록 일치하는 나무 판자
일치하는 나무 계단 일치하는 나무 판자
일치하는 나무 다락문 일치하는 나무 판자
소리 블록 모든 나무 판자 +
레드스톤 가루

참나무 표지판 또는
가문비나무 표지판 또는
자작나무 표지판 또는
정글 나무 표지판 또는
아카시아 표지판 또는
짙은 참나무 표지판
일치하는 나무 판자 +
막대기
[자바 및 베드락 에디션 전용][차기 버전용: JE 1.14]
참나무 표지판 모든 나무 판자 +
막대기
[자바 및 콘솔 에디션 전용][JE 1.14 이전에만]
피스톤 모든 나무 판자 +
조약돌 +
철괴 +
레드스톤 가루

방패 모든 나무 판자 +
철괴

대장장이 작업대 철괴 +
모든 나무 판자

막대기 모든 나무 판자
철사 덫 갈고리 철괴 +
막대기 +
모든 나무 판자
나무 도끼 모든 나무 판자 +
막대기

나무 괭이 모든 나무 판자 +
막대기

나무 곡괭이 모든 나무 판자 +
막대기

나무 삽 모든 나무 판자 +
막대기

나무 검 모든 나무 판자 +
막대기

나무 버튼 일치하는 나무 판자

나무 압력판 일치하는 나무 판자

연료[편집 | 원본 편집]

나무 판자는 화로에서 연료로 사용할 수 있다. 블록당 1.5 아이템을 제련한다.

수리[편집 | 원본 편집]

나무 곡괭이, 도끼, 삽, 괭이, 검, 방패는 모루에서 나무 판자를 사용하여 수리할 수 있다.

업적[편집 | 원본 편집]

Xbox PS 베드락 닌텐도

작업대 제작나무 판자 블록 4개로 작업대를 만드십시오보관함의 제작 그리드를 사용해 제작대를 만들고 꺼낸다.가능가능가능가능10GBronze

책벌레책장 몇개를 만들어서 마법 부여대를 강화하십시오.제작대 출력에서 책장을 꺼낸다.가능가능가능가능20GBronze

발전 과제[편집 | 원본 편집]

Minecraft게임의 핵심과 이야기제작대를 얻는다.minecraft:story/root

자바 에디션 프리클래식
rd-160052 30px Wooden planks were added. When first introduced into the game, wooden planks had a reddish tinge somewhat resembling the current jungle planks.
rd-161348 30px The texture was changed to have somewhat brick-like markings, which still exist on the wood planks texture today but are hard to see.
자바 에디션 클래식
0.0.14a 30px The texture was changed again.
In Survival Test, wooden planks were obtained by destroying a wood block.
자바 에디션 Indev
0.31 2010-01-29Wooden planks are now used to craft crafting tables, sticks, signs, bookshelves, chests and wooden swords, axes, pickaxes and shovels.
2010-01-30Wooden planks are now used to craft bowls.
Indev2010-02-06Wooden planks are now used to craft wooden hoes.
2010-02-23Destroying a wood block now obtains the wood block itself, which is now craftable into wooden planks.
자바 에디션 Infdev
Infdev2010-06-07Wooden planks are now used to craft wooden doors.
2010-06-29Wooden planks are now used to craft wooden stairs.
자바 에디션 알파
v1.0.1 Wooden planks are now used to craft wooden pressure plates.
v1.0.6 Wooden planks are now used to craft boats.
v1.0.14 Wooden planks are now used to craft jukeboxes.
자바 에디션 베타
1.2 Wooden planks are now used to craft note blocks.
1.3 Wooden planks are now used to craft beds.
1.6 Test Build 3 Wooden planks are now used to craft wooden trapdoors.틀:Needs testing
1.7 Wooden planks are now used to craft pistons.
1.8 Pre-release Wooden planks can now be found in villages and mineshafts.
?Wooden planks are now used to craft fence gates.
자바 에디션
1.0.0 Beta 1.9 Prerelease 5 Oak Planks.png The texture was slightly changed.
1.2.4 Birch Planks.pngSpruce Planks.pngJungle Planks.png Spruce, birch and jungle wood planks are now available, crafted from their corresponding wood. The color of wood planks available to this point is now only obtainable from oak wood.
The original "wooden planks" are now called 'Oak Wood Planks', and each wood planks color is named with the wood it is taken from.
1.3.1 12w16a Oak wood planks are now found in the new bonus chests.
12w22a Wood planks are now used to craft tripwire hooks.
Inventory sprites for blocks were flipped from left to right, changing

to

.
12w25a Birch, spruce and jungle wood planks now craft their respective wooden stairs and slabs.
1.4.2 12w34a Wood planks are now used to craft wooden buttons, using 2 planks.
12w34b Wooden buttons now only require 1 plank.
1.7.2 1.7.1-pre Acacia Planks.pngDark Oak Planks.png Acacia and dark oak wood planks are now available, crafted from their corresponding wood.
1.8 14w32b Different types of wood planks now craft different types of fences and fence gates; the fence recipe now requires planks.
14w32d Different types of wood planks now craft different types of doors.
1.9 15w33c Wood planks are now used to craft shields.
15w43a Planks found in bonus chests now may be of any type, rather than just oak.
15w44a More than doubled the average yield of planks from bonus chests.
1.10 16w20a Dark oak planks can now be found as a part of abandoned mineshafts in Mesa biomes.
Acacia and Spruce planks can now be found as a part of Savanna/Taiga villages respectively.
1.11 16w39a Oak, birch and dark oak wood planks now generate in woodland mansions.
July 19, 2017Jeb tweets image of a new jungle wood planks, cauldron, and dandelion textures.
July 22, 2017Jasper Boerstra tweets an image of new crafting table, wood planks, and wood textures.
1.13 17w47a Name changed from <wood type> wood planks to simply <wood type> planks.
The different block states for the planks ID have been split up into their own IDs.
18w07a Added stripped logs, a variant of logs, which can be used to craft wood planks.
18w09a Spruce and dark oak planks now generate in some underwater ruins.
18w11a Wood planks now generate in shipwreck.
1.14 18w43a Wood planks are now used to craft a loom.
32px32px32px32px32px32px Changed texture of planks.
18w47a Oak Planks TextureUpdate.png32pxBirch Planks TextureUpdate.pngJungle Planks TextureUpdate.pngAcacia Planks TextureUpdate.pngDark Oak Planks TextureUpdate.png Changed the textures of planks again.
18w48a Wood planks are now used to craft grindstones.
18w50a Spruce Planks TextureUpdate.png Changed the texture of spruce planks again.
Wood planks are now used to craft barrels.
19w02a Wood planks are now use to craft a cartography table.
19w03a Wood planks are now used to craft composters.
포켓 에디션 알파
0.1.0 Oak Planks.png Wooden planks were added. Only oak existed.
0.3.0 Wooden planks are now used to craft oak wood stairs, slabs and fence gates, wooden doors, bowls and bookshelves.
0.4.0 Wooden planks are now used to craft beds, chests and wooden hoes.
0.6.0 Wooden planks are now used to craft signs.
0.8.0 build 2 Birch Planks.pngSpruce Planks.pngJungle Planks.png Birch, spruce and jungle wood planks were added.
?Changed tooltip to "(wood type) Planks".
0.9.0 build 1 Acacia Planks.pngDark Oak Planks.png Acacia and dark oak wood planks were added.
Oak wood planks now naturally spawn in strongholds, abandoned mineshafts and villages.
0.10.0 build 1 Different types of wood planks now craft different types of fences and fence gates.
Above-ground mineshafts generate in mesa biomes, using dark oak planks.
0.11.0 build 1 Different types of wood planks can now be crafted into different types of boats.
oak wood plank generate as a bridge in plains and savanna village.
?Changed tooltip to "(wood type) Wood Planks" for consistency with the Java Edition.
0.13.0 build 1 Wood planks are now used to craft tripwire hooks, note blocks, wooden pressure plates, wooden buttons, and spruce, birch, jungle, acacia and dark oak doors.
0.14.0 build 1 Spruce wood plank generate in Witch Hut.
0.15.0 build 1 Wood planks are now used to craft pistons.
Acacia wood planks will now replace the position of oak wood planks in savanna villages.
Spruce wood planks now generate in taiga and snowy tundra villages.
포켓 에디션
1.1 alpha 1.1.0.0 Oak and dark oak wood planks now generate in woodland mansions.
베드락 에디션
1.2 beta 1.2.0.2 Birch wood planks generate in woodland mansions, instead of oak.
1.4 beta 1.2.13.8 Added stripped logs variants which can be used to craft wooden planks.
beta 1.2.14.2 Wood planks now generate in shipwrecks.
beta 1.2.20.1 Spruce and dark oak planks now generate in some underwater ruins.
콘솔 에디션
TU1CU11.0Patch 1Wooden planks were added.
TU9Spruce and birch wood planks were added.
TU12Jungle wooden planks were added.
TU27CU151.18Added acacia and dark oak planks to the creative inventory.
0.1.0 Added wood planks.

“나무 판자”에 관련된 문제점은 이슈 트래커에서 관리된다. 그곳에서 문제점을 보고하면 된다.

  • 나무 판자나 막대기로 만든 아이템 중 대다수는 사용한 나무 판자의 종류에 관계없이 참나무 텍스처를 가지고 있다. 단 액자, 화살 작업대는 자작나무 판자와 비슷하고, 지도 제작대는 짙은 참나무 판자와 비슷하며, 은 가문비나무 판자와 비슷하다.

참고[편집 | 원본 편집]

  1. 자바/콘솔 에디션에서는 Planks, 베드락/3DS에서는 Wood Planks 라고 한다.