사암

(깍인 사암에서 넘어옴)
사암
Sandstone.pngCut Sandstone.pngChiseled Sandstone.pngSmooth Sandstone.png
Red Sandstone.pngCut Red Sandstone.pngChiseled Red Sandstone.pngSmooth Red Sandstone.png

투명

불투명

밝기

0

폭발 저항

4

경도

0.8

도구

재생

가능‌[베드락 및 자바 에디션 전용]

쌓기

가능 (64)

가연성

없음

드롭

자기 자신

데이터 값
사암
붉은 사암
DEC: 179 HEX: B3 BIN: 10110011
Name Id

데이터 값 참고

Duncan Geere Mojang avatar.png 사암은 마인크래프트에서 상당히 쉽게 발견된다. 사막을 찾아 땅을 파보라. 땅 윗쪽은 일반 모래지만, 그 밑은 무게로 압축되어 모래가 좀더 단단한 사암 블록이 된다. 이들은 아래로 떨어지지 않는다. 너무 어려워보인다면 그냥 사막 마을이나 사막 사원을 찾아가보라. 이들 장소는 여러가지 사암들로 이루어졌다. 머... 그것도 싫은 게으름뱅이라면 제작 그리드에 모래 4개를 넣어보면 된다.
Duncan Geere[1]

사암(Sandstone)과 붉은 사암(Red Sandstone)은 사막해변에서 흔하게 발견된다.

모든 사암은 어떠한 곡괭이로든 채굴할 수 있다. 곡괭이를 사용하지 않으면, 아무 것도 드롭되지 않는다.

블록
사암

붉은 사암
경도 0.8
도구
파괴 시간[참고 1]
맨손 4
나무 0.65
0.35
0.2
다이아몬드 0.2
황금 0.1

일반 사암은 사막해변 생물 군계에서, 모래 블록 수 미터 밑에 압축되어 생성된다. 사암은 모래가 자연 동굴 혹은 협곡으로 떨어지는 것을 막아준다. 하지만, 붉은 사암은 붉은 모래 아래에 생성되지 않는다. 붉은 모래 아래에는 대신 주황색 테라코타가 같은 역할을 해준다.

자연적인 생성 구조물이 사막에서 생성될 경우, 일반 사암이 포함된다. 사막 우물은 일반 사암으로 구성되며, 마을은 일반 사암, 깍인 사암, 매끄러운 사암으로 구성된다. 사막 사원은 일반 사암, 깍인 사암, 조각된 사암으로 구성된다. 아울러 해저 폐허에도 여러가지 사암이 포함되어 있다. 이러한 구조물에는 일부 사암 반 블록계단도 포함되어 있다. 자연적으로 생성되는 구조물에 붉은 사암이 사용되는 경우는 없다.

이름 재료 제작 방법
사암 또는
붉은 사암
모래 또는
붉은 모래

깍인 사암 또는
깍인 붉은 사암
사암 또는
붉은 사암
조각된 사암 또는
조각된 붉은 사암
사암 반 블록 또는
붉은 사암 반 블록

제련[편집 | 원본 편집]

이름 재료 제련 방법 설명
매끄러운 사암 사암 +
모든 연료

[자바 및 베드락 에디션 전용]
매끄러운 붉은 사암 붉은 사암 +
모든 연료

[자바 및 베드락 에디션 전용]

떠돌이 상인은 4개의 붉은 사암을 1 에메랄드에 판매한다.

모래와는 달리 사암은 중력의 영향을 받지 않아 아래에 지지하는 블록이 없어도 떨어지지 않는다.

이름 재료 제작 방법 설명
깍인 사암 반 블록 또는
깍인 붉은 사암 반 블록
깍인 사암 또는
깍인 붉은 사암
[베드락 에디션 전용][차기 버전용: JE 1.14]
붉은 사암 반 블록 모든 붉은 사암 [자바 및 콘솔 에디션 전용][JE 1.14 이전에만]
붉은 사암 반 블록 붉은 사암 [베드락 에디션 전용][차기 버전용: JE 1.14]
붉은 사암 계단 모든 붉은 사암
붉은 사암 계단 붉은 사암 [베드락 에디션 전용]
사암 반 블록 모든 사암 [자바 및 콘솔 에디션 전용][JE 1.14 이전에만]
사암 반 블록 사암 [베드락 에디션 전용][차기 버전용: JE 1.14]
사암 계단 모든 사암 [자바 및 콘솔 에디션 전용]
사암 계단 사암 [베드락 에디션 전용]
사암 담장 또는
붉은 사암 담장
사암 또는
붉은 사암
매끄러운 붉은 사암 계단
(JE 1.14‌[자바 및 베드락 에디션 전용])
매끄러운 붉은 사암
매끄러운 사암 반 블록 또는
매끄러운 붉은 사암 반 블록
매끄러운 사암 또는
매끄러운 붉은 사암
[베드락 에디션 전용][차기 버전용: JE 1.14]
매끄러운 사암 계단
(JE 1.14‌[자바 및 베드락 에디션 전용])
매끄러운 사암

자바 에디션 베타
1.2 Sandstone Revision 1.png Added sandstone.
1.3 Sandstone is now found below three blocks of naturally generated sand.
Added the ability to craft sandstone slabs from sandstone.
1.8 ?Sandstone will now no longer occur naturally in chunks generated.
1.8.1 The issue from Beta 1.8 has now been resolved, allowing sandstone to now naturally occur in generated chunks.
자바 에디션
1.2.1 ?NewSandstoneGrid1.png SandstoneFace-Unused.png Two textures have now been added to the terrain.png and might be used as decorative sandstone variants. However, these textures do not appear in the game, at the moment.
1.2.4 Cut Sandstone.pngChiseled Sandstone.png The textures added in 1.2 have now been changed, and the blocks which use them have now been actually implemented,[2] using the same in-game name as regular sandstone.
Sandstone.png The normal sandstone's texture has now been changed changed.
1.3.1 12w19a Distinct names (chiseled sandstone and smooth sandstone) have now been given to the variants of sandstone. Before this update, chiseled sandstone was often referred to as hieroglyphic sandstone or decorative sandstone.
12w21a Added desert temples, which use all three variants of sandstone as building materials.
Added sandstone stairs.
12w21b Added crafting recipe for sandstone stairs.
12w22a Inventory sprites for blocks have now been flipped from left to right, changing
to
.
1.8 14w20a Sandstone will now generate at the entrances of caves.
14w29a Smooth sandstone can now no longer be crafted into itself.[3]
August 5, 2014Dinnerbone tweets a screenshot containing red sandstone.
14w32a Red Sandstone.pngCut Red Sandstone.pngChiseled Red Sandstone.png Added red sandstone.
Red sandstone will now generate in mesa caves, instead of sandstone.
1.10 16w20a Sandstone will now no longer generate at the entrances of caves; the sand is now left unsupported in these locations.
Red sandstone will now no longer generate naturally, as it only ever generated at the entrances of caves.
1.13 17w47a The different type block states for both the sandstone and red_sandstone IDs have been split up into their own IDs.
Smooth (red) sandstone has now been renamed to cut (red) sandstone.
Added item form for the smooth double slab sandstone.
Prior to The Flattening, these blocks' numeral IDs were 24 and 179.
18w09a Sandstone will now generate in underwater ruins.
1.14 18w43a Smooth and smooth red sandstone can now be obtained by smelting sandstone and red sandstone, respectively.
32px32px32px All sandstone textures have now been changed.
32px32px32px All red sandstone textures have now been changed.
18w44a 32px32px32px All sandstone's textures have been changed, once again.
18w47a 32px32px32px Changed the top textures of all sandstone blocks.
32px32px32px All red sandstone textures have been changed, once again.
18w50a 32px32px32px Changed the top textures of all sandstone blocks, once again.
32px32px32px Changed the top textures of all red sandstone blocks.
포켓 에디션 알파
0.1.0 Sandstone.png[검증 필요] Added regular sandstone.
0.6.0 Cut Sandstone.pngChiseled Sandstone.png Added chiseled and smooth sandstone.
Sandstone is now crafted in the stonecutter.
0.7.3 Sandstone stairs were made craftable.
0.9.0 ?Sandstone and cut sandstone will now generate in desert villages.
?Sandstone will now generate in desert wells.
0.13.0 build 1 Sandstone is now no longer crafted in the stonecutter.
Sandstone, cut sandstone and chiseled sandstone will now generate in desert temples.
0.14.0 build 1 Red Sandstone.pngCut Red Sandstone.pngChiseled Red Sandstone.png Added red sandstone.
베드락 에디션
1.4 beta 1.2.20.1 Sandstone, cut sandstone and chiseled sandstone will now generate in warm underwater ruins.
1.9 beta 1.9.0.0 "Smooth Sandstone" and "Smooth Red Sandstone" have now been renamed to "Cut Sandstone" and "Cut Red Sandstone".
Sandstone and red Sandstone can now be used to craft sandstone and red sandstone walls.
Cut sandstone and cut red sandstone can now be used to craft cut sandstone and cut red sandstone slabs.
Smooth sandstone has now been made obtainable by smelting regular sandstone, which can be used to craft smooth sandstone slabs and stairs.
콘솔 에디션
TU1CU11.0Patch 1Sandstone.png[검증 필요] Added sandstone.
Cut Sandstone.pngChiseled Sandstone.png Added the variants of sandstone. They will drop the original sandstone upon breaking.
TU141.04Added crafting recipes for smooth and chiseled sandstone.
Smooth and chiseled sandstone will now drop themselves.
TU31CU191.22Patch 3Red Sandstone.pngCut Red Sandstone.pngChiseled Red Sandstone.png Added red sandstone and its variants.
0.1.0 Added Sandstone.

“사암”에 관련된 문제점은 이슈 트래커에서 관리된다. 그곳에서 문제점을 보고하면 된다.

  • 조각된 사암에는 크리퍼의 이미지가 새겨져 있으며, 조각된 붉은 사암에는 위더의 이미지가 있다.
    • 조각된 붉은 사암에 위더의 모습을 새기자는 아이디어는 Reddit 유저 ULiopleurodon가 제안한 것이다..[4]